11 iulie 2008

Pastele evreiesc

Pastele la evrei
Nu sunt eu mare fan religie, dar ma bucur sa citesc despre diverse sarbatori diferite de cele ortodoxe.
Judecand la rece, in opinia mea, religia reprezinta un alt set de reguli neprevazute in mod expres in legislatia tarii respective, menite sa conduca in final la un "comportament social adecvat".
Mai pe romaneste, daca populatia nu se mai sperie de lege (sa nu furi, sa nu minti, sa nu trimiti spam? ...) poate este influentat de religie ca e pe cale sa comita un pacat.
Pe timpul lui Ceausescu auzisem doar de ortodocsi, catolici, baptisti si "secte religioase".
De putini ani am aflat ca si catolicii se impart cel putin in greco-catolici si romano-catolici, fiecare cu calendar si obiceiuri diferite. Ulterior am mai auzit de biserica reformata si altele de genul.
Unul din lucrurile pe care nu le prea inteleg a fost lupta pentru suprematia unei religii. S-au chinuit sute de ani sa crestinizeze. Nu s-au saturat si s-au impartit in religii mai bune si super-bune.
Ce au de castigat, inca nu am priceput, mai ales ca vad si in prezent cateva culte religioase care imi bat la usa si nu se opresc din muca de convertire, chit ca sunt crestin deja. Regretabil (din punctul meu de vedere) este ca inclusiv catolicii sunt convertiti.
Cu multi ani in urma, am participat la ceremonialul religios la nunta catolica a lui Laico si Diana, la biserica catolica din Orsova. Am ramas uimit: in loc sa-i lege si sa-i tina in picioare ore in sir, preotul catolic le oferea efectiv consiliere de familie. Acum cica s-au convertit la alt cult. De ce, nu stiu.
Un lucru este insa evident, oricat de incisive ar vrea sa fie noile culte religioase, in mod cert sunt speriate de comunicarea pe internet.
Pe cuvant de onoare: de cand lucrez pe internet, inca nu am primit un spam e-mail catre un site religios. Banuiesc ca nici voi.
Pe UnderClick au fost promovate intiativele religioase, fara nici o partinire.
Astfel gasiti:
- Arhiepiecopul din Milano da sfaturi religioase pe YouTube
- Vaticanul introduce latina pe internet
- Patriarhia Romana lanseaza agentia de stiri Basilica
- Versiunea islamica a YouTube
Am gasit si in Director web UnderClick si un blog simplu si frumos, despre o biserica sau manastire ortodoxa pe care il voi aproba si probabil il voi pune in Review Site pentru ca e simplu, furmos, fara vreo tenta comerciala, un blog care poate servi de model amicilor cu mai putina experienta.
Revenind, la Pastele Evreiesc, am gasit articolul pe blogul Allyne 360 Yahoo, amica din comunitatea 360 Yahoo care chiar l-a sarbatorit:


Ma nishtana ha laila ha ze?



"Prin ce este diferita aceasta noapte fata de toate celelalte?"

Un lait-motiv care se repeta anuntand ca in seara asta e PESAH ( Sarbatoarea azimilor/Sarbatoarea libertatii sau pastele evreiesc)

Pesah-ul, e una din cele mai respectate sarbatori ale poporului evreu, si una din cele trei ocazii speciale in timpul carora , pe vremea Templului , tot poporul lui Israel mergea la Ierusalim ; cele trei mari sarbatori sunt Pesah, Shavuot si Sucot

Sarbatoare de origine biblica, Pesah-ul marcheaza sfarsitul sclaviei israelitilor in Egipt, acum peste 3000 de ani. Se numeste astfel pentru ca in timpul celor 10 plagi care s-au abatut asupra Egiptului, D-zeu a �� sarit �� pe fii lui Israel. Este o sarbatoare de 7 sapte zile (8 zile in afara Israelului) in care prima si ultima zi sunt speciale, sunt zile de sarbatoare in care nu se face nimic, celelalte insa sunt �� zile de mijloc ��. In toate zilele se mananca �� matzot �� pentru a comemora painea nedospita pe care au mancat-o evreii cand au plecat din Egipt ; toata mancarea dospita (hametz) din casa trebuie cautata si vanduta sau distrusa inainte de inceperea sarbatorii.

In prima seara este obiceiul unui cinei rituale in familie (Seder/ ordine), in care totul are o semnificatie aparte, pornind de la masa de seder si elementele decorative ale platourilor, si pana la ���Hagadah��� (de la �� a spune/ a relata ��) ��� povestea nasterii evreilor ca popor ; hagadah este o naratiune vie asezata in contextul unui dialog intre parinti si copii, al carei mesaj principal este de a spune fiecarui evreu trei lucruri- cine este, de unde a venit si ce reprezinta.

In centrul mesei de Pesah este pus un platou cu matzot (paini nedospite), o pulpa de miel fript- in amintirea jertfelor , patrunjel (sau ierburi amare : �� maror ��) ��� reprezentand gustul amar al sclaviei, un ou fiert ��� simbol al vietii si renasterii, charoset (un amestec de mere, scortisoara, migdale si vin dulce)- simbilzand mortarul folosit de sclavii evrei pentru constructiile Faraonului si hrean. Masa se incheie cu mancarea �� afikomanului �� (o bucata de matza pastrata), ca desert. Deasemenea mai exista obiceiul sa se bea in timpul mesei patru pahare de vin si sa se puna patru intrebari, implicate fiind aici patru tipologii de copii, fiecare identificat cu una din cele patru atitudini ale omului fata de D-zeu legat de aceasta eliberare din robia egipteana :

- Copilul intelept, cu o credinta profunda si care pune mereu intrebari,

- Copilul care nu stie sa puna intrebari, dar care atunci care atunci cand este confruntat cu intrebari cheie mintea i se deschide catre D-zeu,

- Copilul simplu si inocent care il cunoaste pe D-zeu prin emotii simple si curate

- Si copilul rau care nu vrea sa stie deloc aceasta poveste si este doar un cartitor si un cinic intreband �� la ce bun am sc��pat din robia egiptean�� dac�� acum am ajuns ��n ���robia��� lui Dumnezeu ? ��

Seara cu profunda invatatura spirituala si menita a mentine vie traditia si istoria poporului evreu, aceasta seara trebuie sa fie una de bucurie, in care lumina indeparteaza intunericul, in care toata istoria israelitilor, cu iesirea din Egipt, primirea celor 10 porunci, a Torei si cu tot ceea ce include �� Exodul �� biblic este reamintit si celebrat, in care, spirirual vorbind, fiecare retraieste la scara mica intreaga istorie a poporului si renasterea lui.


HAG PESAH SAMEAH
Date suplimentare de pe Wikipedia:
Semnifica��ie

Pesah (Pa��tele evreiesc) este o s��rb��toare religioas�� celebrat�� de evrei ��n amintirea eliber��rii din robia egiptean�� ��i ie��irii lor din Egipt (Exodul), sub conducerea lui Moise.

Data de ��nceput a Pa��telui

Pa��tele evreiesc este o s��rb��toare anual�� fix�� din calendarul iudaic, care ��ncepe ��n ziua de 14 Nisan. Spre deo
sebire de Pa��tele cre��tin, care ��ncepe obligatoriu ��ntr-o duminic��, data de ��nceput a Pa��telui evreiesc poate pica ��n orice zi a s��pt��m��nii. Nisan este a ��aptea lun�� a calendarului civil evreiesc. Calendarul religios ebraic nu coincide ��ns�� cu cel civil. ��n calendarul religios, Nisan, care dureaz�� de la luna nou�� din martie p��n�� la luna nou�� din aprilie, dup�� calendarul gregorian), este prima lun�� a anului ecleziastic ebraic, conform poruncii divine:

Luna aceasta va fi pentru voi cea dint��i lun��; ea va fi pentru voi cea dint��i lun�� a anului. (Exodul 12,2).


Conform tradi��iei ebraice, s��rb��toarea Pa��telui trebuie s�� cad�� primavara. Calendarul ebraic este ��ns�� un calendar lunar, de aceea luna Nissan ar trebui s�� ��nceap�� cu 11 zile mai devreme ��n fiecare an solar. Pentru ca Nissan ��i Pa��tele s�� pice primavara, ��i nu ��n alt anotimp, se adaug�� c��te o lun�� suplimentar�� (numita Adar II) ��n anumi��i ani. Dintr-un ciclu de nou��sprezece ani, anii 3, 6, 8, 11, 14, 17 ��i 19 au c��te 13 luni lunare, ��n loc de 12 luni. Acest calendar stabil, folosit ��i ��n prezent, a fost introdus ��n secolul al IV-lea, pentru a se asigura corelarea cu calendarul solar ��i anotimpurile.

Durata

Pastele se celebreaz�� timp de opt zile, ��n perioada 15-22 Nisan. Dintre acestea primele ��i ultimele dou�� zile impun respectarea strict�� a regulilor religioase.

Cronologia Pa��telui evreiesc

Intrarea evreilor ��n Pesah este marcat�� printr-o mas�� ritual��, Seder.


Date suplimentare Iudaism:
Iudaismul este religia ��i cultura poporului evreu. Fundamentele ��i istoria iudaismului constituie funda��ia istoric�� a multor alte religii, incluz��nd cre��tinismul ��i islamismul. Termenul iudaism ��nseamn�� "cel ce aduce slav�� lui Dumnezeu, cel unic".

Este cea mai veche religie monoteist�� (religie cu un dumnezeu unic, forma de "monoteism exclusiv") care a supravie��uit p��n�� ast��zi (monoteismul exclusiv al faraonului reformator Akenaton nu precede scrierea Torei)

Din rug��ciune nu trebuie s�� lipseasc�� profesiunea de credin����: Shma Israel ("Ascult�� Israele", Deuteronom 6, 4-9). De asemenea ��n timpul rug��ciunii b��rba��ii trebuie s�� poarte a��a numitele filacterii. (tefilin) Cultul mozaic este axat pe ��ndeplinirea celor 613 porunci enumerate ��n Tora (primele cinci c��r��i ale lui Moise. Dupa religia evreiasc�� e interzis de lucrat ��n ziua de s��mb��t�� ��i ��n zilele de s��rb��tori. Sunt ��i zile de post ��n care nu se m��n��nc�� ��i nu se bea nici m��car ap��. ��n timpul s��rb��torii de Pa��te (Pesah) (��n amintirea ie��irii din Egipt ) nu se m��n��nc�� dec��t p��ine nedospit��, care se cheam�� pasc�� (��n ebraic�� "ma��a"), timp de 7 zile. ��n timpul s��rb��torii de Sukot evreii ies din casele lor ��i locuiesc ��apte zile in colibe/corturi.

La sinagog�� cel care conduce ritualul este rabinul, care are func��ia unui ��ndrum��tor religios. El este cel care coordoneaz�� studiul Torei.

Se vorbe��te ��n iudaism ��i de o serie de restric��ii alimentare, deoarece aici intervine distinc��ia dintre pur ��i impur. Astfel evreii au voie sa m��n��nce doar carne a rumeg��toarelor cu copita despicat��: oaie, capr�� ��i vac�� ��i carnea animalelor acvatice cu solzi ��i ��not��toare. De asemenea, evreii au reguli precise la sacrificarea animalelor. Aceste reguli alimentare au drept scop sfin��irea credin��ei cotidiene. Evreii religio��i nu m��n��nc�� carne ��mpreun�� cu lactate. Cu��er este un cuv��nt din dialectul rom��nesc al limbii idi�� (kosher in idi��ul standard, kasher ��n limba ebraic��). ��nseamn�� preg��tit dup�� ritual ��i, ��n cazul m��nc��rii, garantat de a fi conform unor standarde de legi religioase evreie��ti.

Cu doua maini


Ultimul blog pe care imi place sa bantui: Doua maini - Ce pot face doua maini dibace

Il stiu de la Claudelo, de cand s-a referit la Cum sa cureti un cd zgariat cu "cata rabdare".


De atunci il citesc in mod regulat si comentez acolo unde cred ca pot sa fiu util (cum sa sudezi, cum sa torni beton) mai ales ca blogul chit ca nu e targeteaza un public profi, are extrem de multa informatie utila pt mesterii casnici.

Ultimele posturi, pt o idee aproximativa a temei blogului:

* Cum se face un panou solar pentru incalzit apa
* Cum se curata urmele de spuma poliuretanica intarita?
* Azi am ajutat 5 oameni :)
* Ce sa faci cand blochezi pe cineva cu masina
* Am aparut in revista Bolero
* Cum sa faci beton
* Un pdf-reader mai bun
* Cum se taie teava de cupru
* Cum dresam un caine: schimbarea directiei de mers
* Cum arata un cd-rom desfacut.

Pe langa exprimarea prietenoasa, vad ca omul are si o rubrica de wish list pe care incearca sa o puna in practica.

Mult succes si la mai mare cu Doua Maini.

Cacofonii acceptate

Nu stiu cum am incercat sa-mi amintesc de cacofoniile acceptate in limba romana.
S-or mai fi schimbat regulile, dar parca erau sigur trei:
- Ion LuCA CAragiale;
- BiseriCA Catolica;
- FiziCA Cuantica (CAC - de asta nu sunt sigur 100%).

Mai stie cineva?

Victorie Fumatori


Cu astia merita sa votez.
Ocazie cu care voi inaugura tagul "Votez".

Un articol superfain pe Financiarul.COM: Datoriile CFR duc la controverse


Decizia Ministerului Economiei si Finantelor de a respinge stingerea datoriilor CFR SA la Electrica si la bugetul de stat prin conversia in actiuni sau alocarea unor sume din fondul de rezerva arata dezinteresul clasei politice fata de redresarea financiara a sistemului feroviar, potrivit Asociatiei Industriei Feroviare (AIF). Secretarul general al AIF, Stefan Roseanu, a declarat ieri ca vor continua „privatizarile de doi bani” ale imobilelor aflate in proprietatea companiilor feroviare de stat. Datoriile CFR catre furnizorii de energie se ridica la un miliard de lei. Aproximativ o treime din suma, respectiv 309 milioane de lei, este datorata companiei de stat Electrica.


Bila alba pt politicienii actuali la faza asta.

Cu aproape un an in urma, Jurnalul National scria iarasi despre Datorii CFR:

Si am mentionat ca

"Persoanele nefumatoare care circula cu CFR ar trebui sa se bucure ca nu ma simt fumul de tigara, dar trenul trebuie sa circule (cat mai poate) asa ca tot nefumatorii suporta o parte din veniturile obtinute de la clientii fumatori pierduti de CFR".

Am auzit si de noi scumpiri ale biletelor la CFR. Din partea mea, CFR poate sa se alineze la toate normele europene, indiene sau africane. E compania lor de transport, fac ce vor, dar nu mi se pare corect, asa cum bine face Ministerul Economiei si Finantelor, ca si fumatorii care platesc impozite sa cotizeze la aceste piederi.

Tataie, nu iti pasa de fumator, fumatorul alege alt mijloc de transport: isi ia masina sau alege microbuzul.

Cum aminteam si atunci:

Estimez inca vreo 2 ani pana toate site-urile care publica mersul autobuzlelor pe anumite zone, de genul Autogari.ro se vor uni intr-o baza de date comuna si nefumatorii vor putea calatorii chiar singuri in compartiment sau chiar vagon, evident la un pret potrivit.

Si bonus ca Fumatul in tren e permis - la un pret imens.

Am mai citit pe undeva ca se va interzice fumatul din ce in ce mai mult si in baruri, restaurante.

Treaba lor, dar tot mai multe societati din aceasta categorie vor vedea ca "elita de consumatori nefumatoari" nu compenseaza pierderea celorlalti clienti, pe model CFR, ca sa nu mai zic ca deschid noi oportunitati de afaceri pentru barurile targetate pe clienti furmatori: Nu e nene bar public, doar pentru fumatori .

Cum am patit anul trecut in Sighisoara: nevazand scrumiere pe masa, am intrebat daca se fumeaza si omul a zis ca nu. I-am respectat decizia si am intrat in pizzeria de la 50 m.

Unul din motivele pentru care l-am apreciat si il apreciez pe fostul si actualul primar din Tirgu Mures, domnul doctor Dorin Florea, a fost faptul ca a afirmat public ca actualele norme restrictive sunt corecte, dar ca Romania are nevoie de o perioada de gratie in care sa se dezvolte.

Lucru foarte corect, daca stai sa te gandesti la zecile de ani in care state care acum au o economie de invidiat au cladit imperii financiare din afaceri care la ora actuala sunt considerate ilegale.

Isi mai aminteste cineva de prohibitia din Statele Unite, de sumele de bani incasate din publicitatea la tigari? Prea putini poate, ca sa nu mai zic de faptul ca nici la ora actuala prostitutia nu a fost legalizata in Romania, lucru banal care aduce si la ora actuala venituri semnificative in state civilizate.

Mi se pare o aberatie ca dupa ce ani de zile un anumit tip de afacere a fost perfect legal, sa impui altei tari un comportament de ingeraso-calugarita.

Asta alaturi de indoctrinarea ca sistemul comunist a fost ceva 100% rau si prea putine discutii despre iesirea din UE. Ok, nu imi convin regulile UE, vreau sa ies. Cum? Cine te lasa? Care partid sustine iesirea din UE?

Desi nu sunt analist economic, am intuitia ca Romania s-ar dezvolta mult mai bine fara atatea restrictii si impuneri. Si peste zece ani, daca intr-adevar UE ar aduce beneficii...

Piata din Statele Unite e mare, piata Asiatica in plina dezvoltare. Alternative sunt.

9 iulie 2008

Stiri pozitive si negative


Asta mai mult ca sa stiu cu cine sa nu votez, daca se remarca vreunul pana atunci.

De vreo luna am auzit nebuneala cu stirile pozitive si negative.
Credeam ca se opresc, dar vad ca persista:

"...Deputatul Ioan Ghişe, care alături de Gheorghe Funar a propus modificarea Legii audiovizualului pentru a obliga posturile de radio şi televiziune să transmită în egală măsură ştiri pozitive şi negative, nu va renunţa la iniţiativa sa legislativă..."

Bine ca nu se iau si de mediul online (de ce nu, in final?).

Nu am acordat prea mare importanta legii pt ca efectiv pare o copilarie si nu am priceput daca 50-50 se refera la numar de stiri sau la timpul acordat stirilor.

Cum sufletu meu sa obligi pe cineva sa fabrice stiri negative?

In plus, daca scrie cineva "incepand de luni se anunta ploi in judetul x" cum sa clasifici stirea?

Daca ploaia vine dupa o perioada de seceta, ploaia e o stire pozitiva.

Dar daca vine dupa o inundatie, pare sa fie o stire negativa.

Dar si asta cu masura:
Daca ploaia a inundat si continua sa inunde terenuri agricole, este destul de trist pentru cei neasigurati, dar o veste buna atat pentru cei care nu aveau posibilitatea sa recolteze sau efectiv au cultivat ineficient. In plus, este o veste excelenta pentru importatorii consacrati sau agricultorii din alte zone concurente.

Mai infiinteaza o institutie de sondaj care sa faca o medie a parerilor despre stire?
Oamenii mentionati chiar fac asta in timpul programului, pe banii statului?
Parca merita sa iti iei un job de politician.

Asta trecand peste faptul ca nu e greu sa fabrici o stire pozitiva, ca sa iasa la numar:
S-a scumpit benzina cu 50%! Benzinarul X va inregistra un profit imens si sume record vor ajunge din plata impozitelor la stat. Doamne cata bucurie pe capul lor.

Pozitiv, nu?

E totusi aberant sa obligi prin lege pe cineva sa scrie si lucruri negative.
Vorba aia: "Vorba dulce, mult aduce".

Domnu Mircea Badea, pe unde esti? Te-am ratat sau te faci ca ploua?

Se face ca ploua

O expresie uzuala - SE FACE CA PLOUA - folosita in sensul de indiferenta.

Am tot auzit-o si nu stiu de ce, dupa ploile si avertizarile colorate, expresia pare depasita.
Acum daca ploua, e jale mare.

Culmea e ca ploaia e folosita la stiri doar pentru a accentua un eveniment: conducerea partidului X se face ca ploua, asistenta sociala ca se ploua si altele asemenea.

Dar cand vine ploaia, iar urla stirile: averitzare de inundatii ca vine ploaia, ploaia din judetul X a depasit nu stiu cati metrii cubi, nu a plouat de x luni.

Pai hotarati-va.

Personal prefer "dansul ploii" si versurile:

"In gradina am fasole / vine ploaia sa o scole".

Parca era altfel, dar trebuie actualizata la nivelul lui 2008.

De retinut si contextul din filmul iugoslav "Tinerete franta" ;)