"Sperăm totuşi că măsurile nu vor include şi oficializarea negrului ca background" - Daca nea Google vrea negru... negru sa fie. Cel putin cat ai nevoie de Google
Google si ecologia
Planeta se încălzeşte iar asta o ştim cu toţii. Dacă poluarea este principala cauză ori totul ţine de un ciclu normal, este discutabil deocamdată. Cert este însă că aspectul ne interesează pe toţi, transformările fiind cât se poate de serioase: topirea gheţarilor, dispariţia unor specii, perturbarea anotimpurilor şi aşa mai departe. Cum din orice are priză la public se pot face bani, promiscuele divizii de marketing au început să se agită corespunzător în a da un look cât mai „verde” produselor sau brand-urilor. De cele mai multe ori însă, acţiunilor le lipseşte unul din ingrediente: substanţă, sinceritate, eficienţă sau interes pentru ecologie. Unele au succes real, cum ar fi înăsprirea normelor de poluare pentru automobile, altele par simple glume.
În domeniul calculatoarelor, principalele probleme sunt materialele folosite la construirea lor şi consumul de energie. Cum ne apropiem vertiginos de primul miliard de computere, devine clar că PC-urile au un aport important în poluarea planetei. La fel de clar devine şi faptul că jucătorii majori de pe piaţă nu pot rămâne pasivi - Apple a fost faultat de câteva ori pentru asta şi urmările încă dau bătăi de cap staff-ului PR.
Cei de la Google, în schimb, mişcă în front de ceva vreme. Paralele între ei şi protejarea mediului au mai fost făcute, deşi prima care ne vine în minte este schimbarea fundalului paginii din alb în negru, chestie care ar economisi cam 3 MW anual, adică în jur de 75.000 de dolari. Calculul se vrea isteţ, luând în seamă ponderea CRT-urilor pe piaţă, un preţ mediu al kilowatt-ului, numărul de hituri şi aşa mai departe. Bun, dar mai uşor obligi un designer să bea pelin decât să-şi sufoce creaţia prin adoptarea unui fundal de o altă culoare. Apoi îţi dau marketer-ii în cap cu rezultatele slabe datorate unui brand-look devenit brusc funerar. În final, argumentul contra principal ar fi că migrarea de la CRT la monitoare LCD ar salva (şi va salva) mult mai multă energie, deci bani, aducînd în schimb şi avantaje colaterale, dar deloc de neglijat.
Însă recent a apărut o coaliţie numită Climate Savers Computing Initiative, din care fac parte, alături de Google, nume foarte mari din industrie: Intel, Microsoft, Dell, IBM, HP, EPA, Lenovo, NEC, Fujitsu, Sun, Yahoo, Red Hat etc. De această dată, iniţiativa este cât se poate de serioasă şi are ca obiectiv reducerea consumului electric al calculatoarelor. Măsurile principale ar fi eficientizarea componentelor - prima vizată fiind sursa computerului, de exemplu - şi îmbunătăţirea funcţiilor de power management. Conform datelor publicate de CSCI, computerele actuale au un consum eficient doar pe jumătate, dar nivelul poate fi adus pînă la aproximativ 80% cu ajutorul măsurilor menţionate mai sus, ceea ce ar economisi bani în paralel cu reducerea noxelor rezultate în urma producerii energiei electrice. Cifrele înaintate în acest sens arată o posibilă reducere a dioxidului de carbon cu 54 de mii de tone până în 2010, adică echivalentul emisiilor a 11 milioane de automobile anual. Ca bani, în jur de 5,5 miliarde de dolari, deci deloc neglijabil.
Toate bune şi frumoase, implicarea producătorilor de hardware este de înţeles, a fundaţiilor ecologice chiar mai mult, dar aportul lui Google rămâne un aspect oarecum neclarificat, intenţii precum „direcţionarea userilor către companiile participante” putând părea insuficiente şi discutabile; mai mult, ochii scepticilor ar putea vedea în participarea celor de la Google simple mişcări de advertising. Dar chiar şi aşa, implicarea unui gigant în protejarea mediului este un lucru pozitiv, mai ales cînd această acţiune aduce companiei ca beneficiu maxim doar publicitatea.
Sperăm totuşi că măsurile nu vor include şi oficializarea negrului ca background. Pentru 75 de mii şi trei urşi polari salvaţi, nu merită. Ca business, vorbind...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu