6 octombrie 2009

C10H8O4 - sticle de plastic

Fiind intr-o perioada de amenajari, curatenie si alte minuni conexe, ca tot omul am gasit zeci de sticle de plastic, asa-numitele PET-uri.

Mai exact, formula chimica (C10H8O4)n

Polyethylene terephthalate (sometimes written poly(ethylene terephthalate)), commonly abbreviated PET, PETE, or the obsolete PETP or PET-P), is a thermoplastic polymer resin of the polyester family and is used in synthetic fibers; beverage, food and other liquid containers; thermoforming applications; and engineering resins often in combination with glass fiber.

Calculul normal: cat timp imi ia sa le adun si sa le arunc si cat timp imi ia sa le transform in altceva, tinand cont ca materialul ala pare sa fie destul de durabil, ca sa nu mai zic aproape imposibil de distrus pe cai naturale.

De ars nu am ars, desi am inteles ca se practica si dupa ce am vazut pe wikipedia si formula chimica plina de carbon si hidrogen, se cam merita. Chiar as vrea sa-i vad moaca disperatului de la un post de TV care se dezintegra vorbind cu pasiune despre faptul ca arderea peturilor este mult mai nociva, datorita nu stiu caror compusi chimici. Sa zica asta celor care din 200 euro pe luna tre sa se si incalzeasca la iarna, sa cumpere papa pt X persoane si cate mai sunt. Dar, ca de obicei, show de umplutura si grija lor despre felul in care anume categorii sociale tre sa se descurce, cu sau fara chimicale.

Deci ca tot omu cu internet acasa, am dat o cautare dupa "in ce se dizolva peturile" si nu am gasit nimic relevant.

Asa am ajuns pe wikipedia la Polyethylene terephthalate, unde am vazut ce si cum se mananca, mai putin cum se dizolva sau topeste pentru transformare in "altceva".

Ca tot omu de internet, pun si un ro in loc de en, mergand pe ideea ca nu am tradus eu bine, fiind multi termeni de specialitate din domeniul chimic:

Aici, ro.wikipedia.org/wiki/Polyethylene_terephthalate, pauza. Cu tot show-ul de fite pe teme eco, nimeni nu s-a gandit sa scrie macar un rand. Am cautat si dupa polietilena. Tot nimic.

Deci clasic. Hai sa vorbim de ecologie, programe, minuni ca sa iasa show. In practica... virgula canci :)

Daca gaseste cineva cevalegat de tema asta, il/o rog sa posteze aici.

Da, am vazut siteurile in care ti se recomanda sa faci ceva artistic cu peturile. Nu am timp si nu ma tenteaza.

Ceva practic va rog.

3 comentarii:

sufletel spunea...

pe asta l-ai citit? http://www.ecologic.rec.ro/articol/read/reciclare-recuperare/129/

Sorin Frumuseanu spunea...

Nu stiam, tks.
Nici ca eticheta de la coca cola pute. Adica aia de la pepsi nu?

Oricum, esenta pare sa fie asta: Dacă poliamida contaminează PET-ul, această contaminare nu este ireversibilă, aici PVC-ul contaminează PET-ul fără să mai poată fi folosit în aplicaţiile cunoscute în acest moment. Pentru că sunt două tipuri de plastic foarte apropiate ca densitate, dar foarte diferite ca temperatură de lucru, ca puncte de topire. Pentru că PVC-ul are un punct de topire foarte scăzut, el se degradează la 150 de grade, iar PET-ul are temperatura de topire de 240-245 de grade. În maşina care procesează PET, PVC-ul se degradează şi nu face altceva decât să distrugă lanţul molecular.
------------
Adica topiiiit :)

Adica multumesc.

Anonim spunea...

Buna ziua!
Cam aceeasi idee a inceput sa ma bintuie si pe mine de ceva timp.
Intrebind Google am ajuns aici.
Ceva-ceva idei as avea, dar nu prea am spatiu.
In fine, daca problema va mai pasioneaza, va rog sa ma contactati, si sa incercam impreuna sa o scoatem la cap.
lllvvvsss@yahoo.com
Va multumesc si va doresc o zi buna!